Nascut talent si mort speranta

Cam asa s-ar numi un individ/individa nascuta in 1989. De ce? In 1989 ne-am umplut sufletele si mintile cu suava adiere a libertatii. A democratiei. Ne-am nascut ca si popor, ca si natie, ca si indivizi. Am crezut ca undeva pe aici pe teritoriul asta umbla cainii cu colacii in coada. Am crezut ca daca nu mai avem un tiran vom trai bine si fara griji. Nu eram decat niste copii mici care dintr-o data s-au trezit la viata. Si viata era dura. Popoarele din jur ne-au cam luat-o inainte, ca sa nu mai spun de cele din vestul Europei.

Si ce am facut? Am inceput incet sa construim. Din pacate am construit fara cap. Orice edificiu are nevoie de o fundatie, de o baza. Noi am uitat aceasta chestie importanta din manual. Cei care ne conduceau erau aceeasi, se schimbasera doar niste nume si niste costume. Nu se mai plimbau cu masini din est ci din vest. Dar oamenii, oamenii erau aceeasi.

In loc sa construim cu cap am fugit dupa ceea ce ne-a lipsit atatia ani. Si din pacate nu a fost vorba de libertate si democratie. A fost vorba de bani, avere. S-au folosit exact acelasi practici, ca si pe vremea de dinainte. Dar acum o faceau sub acoperisul democratiei. Aceeasi oameni au acaparat averea noastra. A poporului. Sub pretextul ca o administreaza si-au umplut buzunarele. Au vandut pe rand tot ce era de vandut. Au vandut banci, companii petroliere, uzine si fabrici. Si le-au vandut pe toate pe niste bani de nimic. Petrom-ul s-a vandut cu 1.6 miliarde de euro. Si asta in 2 transe se spune. Prima transa a fost de 800 de milioane si cand a trebuit sa plateasca si transa a doua s-a recurs la o smecherie. OMV a vandut Petromului statiile din sud estul Europei, care valorau nici mai mult nici mai putin de 800 de milioane. Asta ca sa nu mai spunem ca OMV si-a vandut participatia la MOL cu 1.4 miliarde de euro. Cat e MOL-ul si cat e Petrom-ul. Ce zacaminte are MOL si zacaminte are Petrom-ul?

Pe masura ce am crescut in acesti 20 de ani, am trecut pe rand prin etapele prin care trece un copil. Am fost la gradinita, gimnaziu, liceu, si poate acum reusim sa mergem la facultate. Din pacate, la fel ca un copil care nu prea pune mana pe carte am ajuns iubitori de manele, de stiri cu morti, de scandaluri. Ne-am imabatat cu democratie si libertate si cand ne-am trezit din mahmureala am realizat ca suntem poate chiar mai rau ca inainte. Avem europarlamentari care au fost la inchisoare. Avem o lege a invatamantului care a suferit peste 100 de modificari in ultimii ani. Si acum va mai suferi cateva… La 20 de ani ar trebui ca o persoana matura sa aiba o idee incotro se indreapta. Noi incotro mergem?

In acesti ani am uitat de ceea ce era cel mai important: invatamantul (cel care iti formeaza viitorul), am uitat de sanatate (cea care are grija de noi toti – trecut, prezent, viitor), am uitat de pensionari (am uitat pana si de vorba „cine nu are batrani sa isi cumpere”), am uitat de justitie (cea care ar trebui sa faca ordine in haos). Am uitat de tot. Am uitat de unde am plecat. Am uitat ceea ce am fost, nu stim ceea ce suntem. Ne-am pierdut identitatea ca popor, ca natie. Economia merge cu sincope. Ungurii tocmai au terminat 60 si ceva de km de autostrada. 52 de poduri si sase viaducte, patru spatii de servicii si un centru de mentenanta, in urma unei investitii totale de 520 milioane euro. Si asta in 20 de luni. Unde suntem noi? Cine suntem noi? Suntem ca niste copii pe care parintii nici cu buletinul in mana nu ii mai recunosc.

Acum 20 de ani eram o tara despre care se spunea ca are un imens potential. Aveam resurse, aveam campii. Eram granarul Europei. Am ajuns codasi al agricultura. Am ajuns codasi la cultura. Sport si altele.

Ne-am nascut talent. Murim speranta. Zi de zi.

Lasă un răspuns

