Tara lui „De ce? Pentru ca asa vreau eu”

Gaben.ro are un articol cu „Tara lui lasa ca mere si asa”. O noua fraza pe care eu am descoperit-o azi este „DE CE? Pentru ca asa vreau eu”. Bai prietene, de ce ai procedat asa in situatia de fata. PENTRU CA ASA VREAU EU. Inteligent raspuns, nu? Te-ai gandit macar putin la ce se va intampla in continuare? Care vor fi reactiile la actiunea ta? Nu. De ce? PENTRU CA ASA VREAU EU! Te-ai gandit ca actiunea ta va avea repercursiuni asupra firmei? NU. De ce sa gandeasca saracul om? Doar as avrea el.

Dovada clara de inteligenta si maturitate a unui om reiese din raspunsurile date la o intrebare simpla. De ce? De mic copil parintii mei ma intrebau de ce am facut o chestie sau alta. Indiferent ca era buna sau rea. Mi se parea incredibil de tampit jocul. Adica daca am facut prostia de ce dracu sa mai dau si explicatii. Aha, vor sa ma umileasca si vor sa ma faca sa pun ochii in pamant si sa zic „imi pare rau, mama” sau „imi pare rau, tata”. Ei bine, nu!

Ai mei incercau incet, incet sa dezvolte in mine o chestie numita gandire! Adica sa incerc sa analizez ce s-ar putea intampla daca as face ceva! Ce s-ar putea intampla bine, ce s-ar putea intampla rau? Greu nu-i asa?

La firma la care lucrez cel mai greu este sa raspunzi la intrebarea asta! DE CE? Intrebare simpla, deschisa, care permite o caruta de raspunsuri. Ia pune un om sa raspunda consecutiv la 5 astfel de intrebari si veti vedea ca il bagati in ceata. Si mai mult decat atat nu va intelege deloc chestia asta cu DE CE! Rostul intrebarii este sa te faca sa incerci sa raspunzi rational la o chestie. Adica sa gandesti de ce ai facut ceea ce ai facut.

Cel mai simplu exemplu care imi vine in minte este jocul de sah. 16 piese, pe o tabla. La inceput departe unele de altele, apoi, se apropie pe masura ce jucatorii muta cate o piesa. Se muta un pion. Bun. Il pierde, adica il ia jucatorul advers. De ce l-ai mutat? Nu aveai ce muta? Mai ai alte 15 piese! Era cea mai din margine? Pai mai ai o margine! Era piesa cea mai neimportanta de pe tabla! Marii jucatori spun ca pionii sunt cei mai importanti de pe tabla. Pai atunci de ce pana mea l-ai mutat, bai prietene? Pai m-am gandit eu ca daca mut pionul, poate nu mi-l ia si poate atac pe dreapta cu regina, el iese sa pareze atacul cu calul si eu dau sah cu nebunul. Pai spune asa! Exemplul este fortat la greu, recunosc! Ideea de baza este ca de cele mai multe ori pana ajungem la adevarat ratiune a actiunii noastre intrebandu-ne de un milion de ori DE CE?

DE CE se intampla asta? Pentru ca daca ne gandeam putin inainte de a implementa poate am putea sa anticipam cum ar putea sa iasa. Rau, bine, oricum este ceva ce am gandit inainte de a implementa. DE CE? Pentru ca am scutit compania de niste costuri. DE CE? Ne-am fi scutit familia de ceva nervi. DE CE? Pentru ca nu pierdeam pionul. DE CE?

Lasă un răspuns

